Leerdoelen
Voorlezen is erg belangrijk voor de ontwikkeling van kinderen, zowel op het gebied van taalvaardigheid (bijv. woordenschat), sociale vaardigheid (bv. inlevingsvermogens) als cognitieve vaardigheid (bv. probleemoplossend vermogen). Per leeftijdsfase verschillen deze specifieke leerdoelen enigszins, daarom zijn zij hieronder per leeftijdsfase uiteengezet.
Het is belangrijk om te beseffen dat het voorlezen niet ter vervanging dient van het zelfstandig lezen door kinderen zelf; voorlezen is niet alleen belangrijk voor kinderen die zelf nog niet kunnen lezen, maar ook nog voor kinderen die al zijn begonnen met het leren lezen of dit zelfs al helemaal onder de knie hebben. Om goed te kunnen lezen, oftewel begrijpend lezen, moeten kinderen namelijk een aantal dingen onder de knie hebben:
- woordbeeld: welke letter(combinatie) bij welke klank hoort
- woordbegrip: welke betekenis bij welk woord hoort, oftewel woordenschat
- tekstbegrip: een hele zin kunnen begrijpen zonder een illustratie nodig te hebben
Wanneer kinderen beginnen met het leren lezen, oftewel technisch lezen, hebben zij dit vaak nog niet onder de knie. Zij leren dan wel hoe zij woorden moeten oplezen, maar begrijpen de inhoud niet, omdat het zelf lezen nog te moeizaam gaat. Het is daarom belangrijk om te blijven voorlezen, zodat de kinderen blijven oefenen met het begrijpend lezen (woordbeeld, woordbegrip en tekstbegrip). Bovendien sluiten de verhalen van de zelfleesboekjes op AVI-niveau, dat wat de kinderen leestechnisch aankunnen, vaak niet aan bij het ontwikkelingsniveau van de kinderen, dat wat de kinderen interessant vinden of waar zij iets van leren.
Met name wanneer kinderen lezen echt moeilijk vinden, zoals bij dyslexie, tweetaligheid of een ontwikkelingsstoornis, blijft voorlezen erg belangrijk voor de ontwikkeling van het kind. Deze kinderen moeten het lezen, ondanks de problemen met het technisch lezen, blijven associëren met iets leuks, zoals voorlezen. Ook kinderen die het erg druk hebben, hebben baat bij het voorgelezen worden.
Tenslotte zijn boeken ook geschikt om bepaalde moeilijke of belangrijke kwesties te bespreken, wanneer je het lastig vindt om hierover te praten, zoals 'de dood', pesten, de geboorte van een broertje of zusje, etc.. Door dit aan de hand van een boek te bespreken, beseft een kind ook dat het niet de enige is, die hiermee om moet (leren) gaan.